טיפים להורים

שוב הוא מסרב לצחצח? כך תלמדו את הילד לשתף פעולה ולשמור על השיניים שלו

שוב הוא מסרב לצחצח? כך תלמדו את הילד לשתף פעולה ולשמור על השיניים שלו

אל תתייאשו! אם המלחמות על צחצוח השיניים בבוקר ובערב התישו אתכן - יש מה לעשות


כשאתן מתארגנות בבוקר, ממהרות לעבודה והילד שוב מסרב לצחצח את השיניים ומעכב אתכן - זה יכול בהחלט לתסכל. הרי צחצוח שיניים זה בסך הכל פעולה פשוטה שכולנו מבצעים בריטואל מדי בוקר וערב, אז מדוע הקטנטנים כל כך מקשים בשיתוף הפעולה? דנה חובש, מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, מסבירה כי פעוטות מגיל שנה וחצי בערך, בעקבות התפתחותם הקוגניטיבית והמוטורית, מתחילים לגלות את העולם. כל חוויה מהווה עבורם משהו חדש ומרגש, הם חשים את הכוח שלהם, מגלים את העצמאות ואת הרצונות שלהם (שלא תמיד זהים לרצונות שלנו), וכך גדל גם הביטחון העצמי שלהם. יחד עם זאת הם בוחנים את התגובות שלנו ומחפשים את הגבולות - מה מותר ומה אסור, איפה הגבול ברור ואיפה אפשר להתעקש.

מתי מתחיל הקושי? כשהם רוצים לעשות ולהחליט הכל לבד. הם נאבקים ואומרים הרבה "לא רוצה!" או "אני לבד!" ואתן מהצד השני מתחילות לאבד את הסבלנות ואף מתנגדות. מאחר ועל צחצוח השיניים אי אפשר לוותר, אך כמובן שלא תרצו להעביר כל בוקר וערב במלחמה, אתן בוודאי מחפשות פתרון. אז איך תוכלו לסייע לילד שלכן ללמוד לצחצח שיניים ברוח טובה?

הסבירו את המסר שלכן

אמרו למשל "אני מאוד דואגת לשיניים שלך. כשלא מצחצחים ומוציאים מהן את כל האוכל שהצטבר בפה מכל היום, נוצרים חורים וזה יכול להכאיב", "כולם מצחצחים שיניים, כך אנחנו שומרים על הבריאות". בדרך זו אתן מסבירות את עצמכן לילד ומדגימות לו דרך מכבדת המזמינה אותו לשתף פעולה.

 

הציעו לילד אפשרויות בחירה

אפשרו לו להרגיש את הכוח שלו בכך שתתנו לו לבחור בין שתי אופציות, תחת ההגבלות שלכן. למשל: "אתה מחליט היום באיזו מברשת/משחת שיניים מצחצחים" או "אתה בוחר במברשת הירוקה או האדומה?".

עודדו לעצמאות

כבר בגיל חצי שנה אפשר לתת לילד להחזיק את המברשת ולשחק איתה בחלל הפה, ומגיל שנה וכמה חודשים הילד כבר יכול לעמוד בעצמו על שרפרף, לפתוח את הברז (בזהירות) ולהתנסות במריחת המשחה על המברשת. העצמאות שתעודדו אצל הילד תרתום אותו לתהליך ותביא אותו לשתף פעולה.

היו יצירתיות

מצאו שיר שהילד אוהב שילווה את צחצוח השיניים, אפשרו לילד לצחצח לכן את השיניים שלכן, הציעו לו להביא בובה שיצחצח לה (בכאילו) את השיניים שלה ועוד. כל מה שיעבוד - הרי זה משובח.

ואם עדיין שום דבר לא עובד?

בכל מקרה שלא יהיה - אל תשתמשו בכוח. גופו של הילד הוא ברשותו ועליכן לכבד אותו ואת גופו. הסבירו לו בהגיון ובמונחים שיבין מהי התוצאה של אי צחצוח השיניים: "מי שלא מצחצח שיניים, לא יוכל לאכול ממתקים, כי הסוכר פוגע בבריאות השיניים (תוצאה הגיונית), ואם בכל זאת מסרב, נשחרר ונאפשר לו לא לצחצח שיניים היום. הילד מבקש ממתק למחרת? נשמור על הגבול שהצבנו בתקיפות אדיבה, כלומר נהיה תקיפים לעצמנו ולא נאפשר ממתק, ונדבר אליו באדיבות "אני מצטערת מתוקי, לא תוכל לקבל ממתק היום בגלל שלא צחצחת שיניים אתמול, אבל תוכל לאכול מחר לאחר שתצחצח הערב, אני סומכת עליך שתבחר נכון".  חשוב להיות אמפתיים לקושי שלו, להשתתף בצערו ולהציע לו אופציה אחרת "תרצה להוציא מהמקרר תפוח או אגס?".

 

שימו לב, ייתכן כי הבעיה המוצהרת (סירוב צחצוח שיניים) היא לא הבעיה האמיתית (קושי בתחושת השייכות) וכי הילד נמצא במאבקי כוח עם הוריו. במצב כזה יש לפנות להדרכת הורים כדי לא לגרום להסלמה במערכת היחסים.

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל

Reading next

איך לא להשתגע? עצות לאמהות בימים מאתגרים במיוחד
הילד מסרב לחבק את סבא או סבתא? כך כדאי לכן להגיב

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.