בייבי Talk

הישרדות של אמא: כך תתגברי על הדאון של אחרי הלידה

שלא כמו דיכאון אחרי לידה שלא מתפרץ אצל כולן, כמעט כל אמא מרגישה דכדוך קל בתקופת ההורות הראשונית. איך תשרדי את הרגעים הקשים ותתגברי עליהם בהצלחה? הנה כמה טיפים מנצחים

בשעה טובה הסתיים ההריון, עברת בשלום את הלידה, והבייבי הקטן כבר בבית. שניכם מסתגלים לחיים החדשים שלכם ביחד, ופתאום את מגלה שלהתרגשות ולאושר שהציף אותך מתלווים גם רגשות אחרים, קודרים יותר, חיוביים פחות, או במילים אחרות – את קצת בדאון.

נכון שישנה תופעה הנקראת דיכאון לאחר לידה, אותה ניתן לאבחן ויש דרכים מסודרות לטפל בה, אבל מרבית האמהות נתקלות בתחושות קלות יותר של דכדוך וטלטלה רגשית. זה יכול להתבטא בשינויים תכופים במצב הרוח, למשל כשרגע אחד את מרגישה אמא בלתי מנוצחת כי הצלחת להרדים ולהעביר למיטה מבלי שהוא יתעורר, ורגע אחרי את מרגישה כמו כישלון כי הוא בוכה ובוכה ואת לא מבינה למה. גם התפקיד החדש – בין אם את פעם ראשונה אמא, ובין אם את פעם ראשונה אמא לשניים או שלושה – גובה ממך תחושות אשמה או פחד שלא תצליחי להתמודד עם כל העומס.


צילום: healthywomen.org
צילום: theexperiencedmama.com


ואיך אפשר שלא לדבר על העייפות? המחסור הכל כך גדול בשעות שינה נותן את אותותיו וחוץ משקיות מתחת לעיניים את גם מתחילה להיות עצבנית וחסרת מנוחה, מה שבוודאי לא תורם לשמחה הפנימית שלך. את מותשת, מבולבלת, לא בטוחה בכלל מה השעה, שלא לדבר על איזה יום היום, ומי בכלל זוכרת מה זה להיות יפה? מושכת? נחשקת? ומה עם הקילוגרמים העודפים מהלידה שלא נראה שהם בכיוון של להיעלם בזמן הקרוב...

במקביל לכל זה, יכול להיות שתחושת בדידות תאפוף אותך, ותרגישי שגם החצי השני שלך לא בדיוק שם. בינינו, מי יכול להיות into הזוגיות עכשיו כשיש כל כך הרבה כביסה לקפל, כלים לשטוף ורשימת קניות אינסופית של חיתולים/מגבונים/משחות וכו'.

אם חשת הזדהות עם חלק מהדברים שנכתבו כאן, זה כנראה אומר שאת אמא טרייה שמרגישה דברים סופר לגיטימיים, ואולי זה רק נדמה שבעידן של רשתות חברתיות אצל אמהות אחרות הכל כל כך זוהר וקל אבל בפועל? רחוק מאוד מהמציאות.

חשוב לנו שתדעי שכל מה שעובר עלייך הוא נורמלי ואפילו צפוי, אבל אם נוכל אפילו במעט לסייע לך להקל על עצמך ברגעים מסוימים – אנחנו את שלנו עשינו. לכן, קבלי מאיתנו באהבה טיפים שיעזרו לך להתגבר על הדאון שמגיע ממש אחרי הלידה:

להאציל סמכויות, או להסכים למי שמציע לך עזרה

גם אם את פרפקציוניסטית שרוצה לשלוט בדברים ולעשות הכל בעצמך, עכשיו זה הזמן קצת לשחרר ולתת לאחרים לעזור לך. סבתות, חברים או כל מי שמציע לך יד במשהו קטן – קחי את העזרה שלהם והשתמשי בה. ואם לא הציעו לך? תזמי בעצמך. זה יעניק לך רגע לעצמך, לנשום, לישון או סתם לבהות. העיקר שתוכלי להטעין מצברים ולהתמלא באנרגיה נפשית ופיזית.

לעשות ספורט ולאכול נכון

כשיעברו ששת השבועות של משכב הלידה ותקבלי אישור מהרופא לעשות פעילות גופנית – רוצי על זה. מלבד העבודה על החזרה לגזרה של לפני הלידה, זה ידוע שספורט משחרר חומרים כימיים במוח שמשפיעים לטובה על מצב הרוח. אפשר גם לחפש אימונים אליהם תוכלי להגיע עם הבייבי ואז ליהנות מזמן איכות ביחד. במקביל, מומלץ לאכול נכון ומאוזן, לא להתפתות לנשנש בלילות או לטרוף מכל הבא ליד כשאת מניקה (זהירות! זה מרעיב). נפש בריאה בגוף בריא זאת לא סתם אמרה, זאת דרך חיים שכדאי לך לאמץ, במיוחד עכשיו.

לקבל את הסיטואציה החדשה ולא להילחם בה

ה-א'-ב' של פתרון בעיה הוא קודם כל להודות בכך שיש בעיה. לא שחס וחלילה לידה של תינוק היא בעיה, אבל הדאון שאת מרגישה הוא לא מצב אידיאלי ואת בוודאי מקווה להרגיש טוב יותר. במקום להצטער שאת כבר לא יכולה לישון כמו שצריך, או שהחיים השתנו מהקצה אל הקצה ולהתגעגע למה שהיה, כדאי לך לחבק את המצב החדש, או לפחות לקבל אותו. הכנסת יצור חדש, קטנטן וחסר אונים אל החיים שלך, והוא גובה ממך "קורבנות" – שעות שינה, זמן לעצמך ומה לא, בעצם? אם עדיין קשה לך להשלים עם השינוי תוכלי לשנן לעצמך שהתקופה הקשוחה הזאת תעבור יותר מהר ממה שאת חושבת.

לדבר לדבר לדבר

לדבר עם אמהות אחרות, לדבר עם חברות, לדבר עם אמא שלך, לדבר עם בן או בת הזוג, או כמו שאומרים באנגלית: talk it out. לפעמים עצם הפריקה של העול עושה פלאים, ותופתעי לגלות שהוקל לך רק לשתף אחרים במה שעובר עלייך. אולי גם תגלי שיש מי שעברו או עוברות את אותו הדבר ותרגישי שצרת רבים חצי נחמה או שתבחרי ללמוד מהן משהו. את יכולה גם לכתוב לעצמך או להחליט שאת עושה שיחות עם מישהו מקצועי – כל מה שיעזור לך לשחרר את המחשבות והרגשות הפחות נעימים שלך כרגע הרי זה משובח.

להקדיש רגע לעצמך

כן, זה לא פשוט בין הררי המשימות למצוא זמן לעצמך, אבל לפעמים מדובר בשעה של רביצה על הספה לבד מול הטלוויזיה או הטלפון, בשעה של טיפוח אצל הקוסמטיקאית או במקלחת ארוכה ארוכה. תתפלאי כמה אנרגיות וגוד וייבז תקבלי מהרגע הזה שתקפידי לקחת לעצמך מדי פעם בפעם. במקביל, כדאי להקדיש זמן גם לזוגיות, לדייט או ערב ביתי של ביחד וכמובן גם לחברות ומשפחה. את תחליטי על האיזון, אבל הכי חשוב – אל תשכחי את עצמך.

לקבוע תכניות לך ולבייבי

כדי ששניכם תיהנו מהזמן שלכם, ביחד וכל אחד לחוד, אל תוותרי על פעילויות לך ולבייבי. הוא יוכל ליהנות בסדנאות ומפגשים שמתאימים לשלב ההתפתחותי שלו, את תוכלי להכיר אמהות טריות בדיוק כמוך ובעיקר שניכם תזכו להתאוורר מחוץ לבית. היציאה, הבילוי והחברה יצליחו ללא ספק, אפילו במעט, להשכיח רגעים קשים ולשפר פלאים את מצב הרוח שלך.


עוד ב Jama בלוג

צילום: theexperiencedmama.com
צילום: www.evenflo.co.il