הורות

איך תקופת הקורונה משפיעה על תינוקות שנולדו לתוכה?

איך תקופת הקורונה משפיעה על תינוקות שנולדו לתוכה?

הלחץ בהריון, חרדת זרים ועוד - גם אם הם לא יזכרו אותה, התינוקות עדיין חווים את תקופת הקורונה

תקופה לא פשוטה עוברת עליכן, אמהות בתקופת הקורונה. ילדתן בזמן מאתגר, כזה המאופיין בריחוק חברתי, סטרס ברמה מסוימת ובני אדם עם מסכות על הפנים. גם אם החיים חזרו פחות או יותר למסלולם תוך שינויים קלים, עדיין ההשפעה של הקורונה ניכרת בכל כך הרבה תחומים בחייכן. 


יכול להיות שלא זכיתן לחוויית הלידה שפינטזתן עליה, יכול להיות שלא ילדתן עם כל המלווים שביקשתן, ואולי גם חוויתן סטרס במהלך ההריון (כן להתחסן? לא להתחסן?) ותינוקות, הרי, מרגישים ומגיבים לסטרס כבר ברחם. גם חופשת הלידה שלכן אולי לא נראית בדיוק כמו שתכננתן, ופחות מתחשק לכן להיכנס עם הבייבי למקומות סגורים.


שלומית שוסטר, מומחית להתפתחות תינוקות, יועצת משפחתית ומדריכת הורים, מפרטת על כמה השפעות בולטות של תקופת הקורונה על תינוקות שנולדו לתוכה ומציעה פתרונות יצירתיים:


התפתחות קריטית של יכולות חברתיות

ההתפתחות הרגשית חברתית היא אבן בסיס בכל מה שקשור להתפתחות ולמידה, כשחלק חשוב ממנה הוא קריאה של הבעות פנים. כאשר מחוץ לבית, במקום סגור, אתן עם מסכה ולא מגיבות לתינוק הוא עלול לפרש זאת כחוסר תגובה מצידכן ולהגיב בחרדה, לחץ וחוסר אונים.


חרדת זרים מוגזמת

הרבה תינוקות מגלים קושי משמעותי במפגש עם זרים ובעיקר במקומות הומי אדם - קניונים או ארוחות משפחתיות עקב הריחוק החברתי שאתן בוודאי נוקטות בו, במידה כלשהי, ביומיום. התינוק רגיל להיות בבית ועלול להגיב ברתיעה גם לבני משפחה שלא ראה זמן רב בשל המצב. כמו כן, אם יש לכן בני משפחה בקבוצת סיכון שמעדיפים שלא לבוא במגע עם הבייבי, יתכן והוא פשוט לא מכיר אותם.


השפעה של הסטרס שלכן על התינוק

הלחץ עשוי ללוות אתכן, כאמור, כבר מההריון ולגלוש אל תוך החיים עם התינוק, והוא בוודאי מרגיש זאת.


איך תוכלו לגרום לתינוק להתיידד עם המסכה?


תנו לתינוק לשחק עם המסכה - לגעת ולהרגיש. תינוקות לומדים דרך החושים: מישוש, ראיה, שמיעה, טעם וריח, ואלה מאפשרים להם לחקור את המסכה בעצמם, להתיידד איתה, כמובן בהשגחה וזו תהפוך ליותר מוכרת ופחות מאיימת. 


שחקו משחקי קוקו עם המסכה - היכולת של התינוק להבין שמה שהוא לא רואה עדיין קיים תתפתח בין גיל חצי שנה לגיל שמונה חודשים ואפשר לתרגל זאת בצורה נחמדה דרך המסכה. במשחקי קוקו, שאתן נעלמות לרגע מטווח הראייה וחוזרות, אתן עוזרות לו לחזק את ההבנה שאמא תמיד חוזרת גם כשהיא לרגע נעלמת. 


הגזימו בחיוך ובהבעות הפנים - כשאתן מחייכות, חייכו חיוך מוגזם מאחורי המסכה והגזימו בהבעות הפנים שלכן כדי לתינוק יהיה קל לקרוא ולהבין אתכן. 


עטו את המסכה בבית - מומלץ לעטות אותה כבר בבית, לפני שיוצאים. תינוקות יקבלו מצבים מלחיצים טוב יותר אם הם יקרו בבית, בסביבה הבטוחה, המוכרת והמוגנת שלהם.


שיימו את הרגשות - תנו שמות ומילים לרגש - אני עצובה, אני שמחה וכו'. זה תמיד חשוב, ועוד יותר חשוב כאשר לא רואים את הבעות הפנים תחת המסכה.


"הלבישו" מסכה לדובי - קחו עם התינוק את הדובי או הבובה האהובים עליו והלבישו להם את המסכה. זה ייתן לו תחושת שליטה. 


תרגלו דיבור עם מסכה - הקול שלכן משתנה מתחת למסכה, לכן דברו עם התינוק בקול חזק וברור יותר. 


ותרו על משקפי השמש - בחוץ, אם אפשר, הסירו את משקפי השמש. הם מסתירים את העיניים שלכם, ואז, עם מסכה, זה בכלל לא יאפשר לתינוק להבין אתכן ולראות את הבעות הפנים שלכן. 

 

 

 

 

איך תתמודדו עם חרדת הזרים המוקדמת של התינוק בתקופה הזאת?


התקדמו לאט - נסו לא להלחיץ את התינוק להכיר אנשים חדשים, לא לתת למישהו זר להרים אותו לפני שהוא נתן אישור בהושטת ידיים בקשר עין או במבט וכו'.


הפחיתו את כמות הפרידות עד כמה שאפשר - עליכן להבין כי התינוק עובר שלב משמעותי וקצת מלחיץ בהתפתחות. אל תתעלמו או תבטלו את תחושת הפחד ואל תמהרו לתייג את התינוק שלכן כפחדן או ביישן. זכרו כי לידכן הוא תמיד הכי בטוח, אז תנו לו הזדמנות להכיר אנשים חדשים כשהוא איתכן. למשל, החזיקו אותו על הידיים כאשר אתן פוגשות אנשים חדשים, אפשרו לו לאחלוז בחפץ מוכר בסיטואציות כאלה ועוד. 


אילו עוד דגשים חשובים יש לתקופה הזאת?


אל תימנעו מבדיקות רפואיות אם צריך - צאו מהבית עם הבייבי לבדיקות נחוצות וחיסונים. אל תחששו, זה הרבה יותר חשוב מהכל. 


שמרו על סדר יום ושגרה - כדאי מאוד לשמור בתוך הבית על שגרה שנותנת המון ביטחון ויש בה זמן מספיק של פעילות מוטורית, גיוון ועניין לתינוק.


הרבו בסקין טו סקין  עם הניובורן - הקפידו על כמה שיותר מגע גוף לגוף ללא בגדים עם תינוק שזה עתה נולד. זה מרגיע, מחבר וזה בדיוק מה שהוא צריך עכשיו, יותר מכל - מגע עמוק ובטוח.

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 










Reading next

דברים שכדאי לברר עם בית החולים לפני הלידה בתקופת הקורונה
אף פעם לא מוקדם מדי: מתי אפשרי באמת ללמד את הילד לזהות אותיות ומספרים?

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.