אותיות ומספרים

אף פעם לא מוקדם מדי: מתי אפשרי באמת ללמד את הילד לזהות אותיות ומספרים?

אף פעם לא מוקדם מדי: מתי אפשרי באמת ללמד את הילד לזהות אותיות ומספרים?

אם הפעוט מראה סקרנות ועניין, כדאי להתחיל למידה המתאימה לשלב ההתפתחותי שלו 

הילד שלכן בוחן את האותיות והמספרים בספר? מעביר את האצבע על המילים ואפילו שואל "מה כתוב כאן"? - איזה כיף להתברך בילד סקרן וער ללמידה. זה המקום שלכן לספק לו את הלמידה הספונטנית ולעשות זאת נכון ובהדרגה. נועה מאירי, מנחת התנהגות מוסמכת, מדריכת הורים והתפתחות תינוקות, מפרטת על מה כדאי לשים את הדגש:

לפעוטות יש מספר נושאים ללמידה וכדאי להתמקד בנושאים ה"פשוטים" יותר ותואמי הגיל כמו צבעים, חיות וכו'. מאחר ופעוטות לומדים כחלק מתהליך ארוך שבראש ובראשונה מתחיל בהתנסות תחושתית, לפני שאתן מתחילות בלמידה חדשה - בחנו את הידע שכבר מבוסס אצלו (ואולי תופתעו לגלות מה הוא כבר יודע). כאשר מיקדתן את הידע המבוסס וראיתן כי הוא אכן קיים ונשלף בצורה מדויקת, המשיכו את הלמידה לשלב אחד בלבד קדימה. בכל זמן חשוב לשמור על סביבה רגועה ולא להפליג בציפיות מהילד.

למידת מספרים

ילדים סופרים ומדקלמים מספרים מגיל צעיר. יתכן והם למדו זאת משיר או ממשחק, אך אין זה אומר כי הם מבינים את המשמעות, או אם תראו להם ספרה הם ידעו לזהות אותה. בכדי ללמד ילדים זיהוי ספרות עבדו בצורה ויזואלית: ציירו את הספרות בחול, על דף, באמצעות קוביות או פלסטלינה והגידו את המספר בקול. כך הפעוט יקשר בין המילה "אחת" לאיך שזה נראה בפועל.

לאחר שהילד רכש את הידע - התחילו ללמד מנייה. זאת הלמידה המורכבת ביותר עבור הפעוט שלנו בנושא המספרים, כיוון שכך הוא מבין ולומד כמות, שכן מנייה היא התאמה בין שמות הספרים לכמות. במנייה נכון יותר לשלב למידה ספונטנית - לא זמן מוגדר שבו אתן יושבות ומתרגלות אלא למידה מחיי היומיום. למשל, ספירת המדרגות בדרך הביתה, ספירת המלפפונים בארוחת הערב וכו'.

למידת אותיות

גם כאן ישנו הבדל בין זיהוי חזותי של מילה ובין הבנה של האותיות, משמעותן והצלילים המתאימים להן. לרוב תופיע תחילה היכולת לזהות מילה כמו השם של הילד או אבא. לאחר מכן תופיע היכולת להפריד בין האותיות ולזהות צלילים.

כדי להעמיק את תהליך לימוד האותיות הגדירו זמן למידה מכוון. תוכלו להשתמש בכרטיסיות שבהן מוצגת בכל פעם אות אחת ולחזור על הצליל, או למתקדמים יותר - להגיד מילה המתחילה באותו הצליל. במקביל ללמידה המכוונת אפשרו למידה מזדמנת בכל רגע נתון, תוך שאתן שמות דגש על הסקרנות הטבעית של הפעוט.

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

 

Reading next

איך תקופת הקורונה משפיעה על תינוקות שנולדו לתוכה?
אחים בנפש: איך תוכלו לתרום לשיפור וחיזוק מערכת היחסים בין הילדים?

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.