גיל שנתיים

עד מתי גיל שנתיים? הכירו מקרוב את השלב ההתפתחותי המאתגר של הפעוט שלכן

עד מתי גיל שנתיים? הכירו מקרוב את השלב ההתפתחותי המאתגר של הפעוט שלכן

מתחילות לאבד את זה? תתחילו מלהכניס את זה לראש: גיל שנתיים "הנורא" לא מסתיים בגיל 3 והוא בכלל לא כזה נורא

שוב הוא מסרב שתנעלו לו נעליים לגן ודורש "לבד" ואתן כבר יודעות שלעבודה לא תגיעו בזמן? עוד ארוחת בוקר התחילה עם הדרישה שהוא ימזוג לעצמו את החלב ואתן יודעות שזה ייגמר בלכלוך ובלאגן שיעכב אתכן? קודם כל, תנשמו עמוק, אתן בחברה טובה של הרבה אמהות מתוסכלות. הרי לא הבטיחו לכן שגיל שנתיים "הנורא" מסתיים עד גיל 3? אבל הילד כבר בן 3.3, אז למה עדיין יש ויכוח על כל דבר, למה זה לא נהיה יותר קל עם הזמן? לליאת עזריה אהרונוביץ', פסיכולוגית MA בפסיכולוגיה קלינית של הילד המלווה הורים בתהליכי שינה, גמילה מטיטולים והתנהגות עם ילדיהם, יש תשובה: מדובר במיתוג גרוע. גיל שנתיים הוא לא נורא, והוא לא בהכרח מסתיים בגיל שלוש.

 

ממתי עד מתי?

כאשר אומרים גיל שנתיים הנורא מתכוונים לאותו שלב התפתחותי מופלא שבו הילד מבסס את מושג העצמי שלו, יודע מיהו, מהו, מבסס נפרדות סופית מהוריו ובעיקר יודע מה הוא יכול ומה הוא לא. למען האמת, השלב המופלא הזה מתחיל סביב גיל שנה וחצי (ואף עוד קודם) ומסתיים לקראת גיל 4. בגיל זה הילד רכש כבר עצמי מבוסס יותר, והוא עובר לשלב יותר קואופרטיבי שבו הוא עסוק בעיקר בפיתוח יחסיו החברתיים, משחקי דמיון והבנת האטמוספרה החברתית סביבו. 

איך להתמודד עם האתגר?

למרות שהשלב ההתפתחותי הזה מרתק הוא מציב לא מעט אתגרים עבורכן. מתינוק מתוק וצייתן, אתן מגלות ילד שעומד על שלו, מביע את דעתו והמילים השגורות ביותר בפיו הם: "לא", "אני", "לא בא לי" ו"לבד". אז מה עושים ואיך "שורדים" את השנתיים (ולפעמים יותר) האלו?

להבין לעומק - ככל שתבינו כי הילד שלכן לא פועל מולכן או נגדכן אלא מול עצמו ובעד עצמו, כך יהיה לכן קל יותר להבין את המקום הרגשי שבו הוא נמצא. כך התנהגותו "תפעיל" אתכן פחות ותאפשר לכן לקבל החלטות מושכלות יותר באשר לאופן בו אתן מעוניינות לפעול.

לאפשר בחירה קטנה - זה נכון שצריך לאפשר בחירה כדי שהילד ירגיש חלק ויוכל לשתף פעולה במשימות היומיום, אך עם זאת, הצעת בחירה חופשית יכולה רק לבלבל בגילאים הצעירים בהם מתקשים לקבל החלטות. רצוי, אם כך, להציע שתי ברירות ולאפשר לילד לבחור, למשל: "הגיע הזמן לצחצח שיניים, תרצה עם המברשת החשמלית או הרגילה?"

להיות ברורות והחלטיות - הקפידו לא לסיים משפטים בסימני שאלה מיותרים: "עכשיו נלך להתקלח, בסדר?". סיום בסימן שאלה רק מותיר את הילד מבולבל מאד, משווע לתחושת אחריות ובחירה אישית, בתחום שהוא לא ממש תחום אחריותו. לכן שימו לב שלא לסיים בסימן שאלה את המשפטים שלכם בניסיון לקבל את אישורו או הסכמתו של הילד. 

לסיכום, אל תעמדו עם סטופר ותחכו שגיל שנתיים יסתיים ואפשרו לילד שלכן לפתח את אישיותו תוך מתן מענה מדויק ורגיש. נסו לפעול לפי הכלים שנכתבו כאן ותגלו שההתמודדות שלכן תהיה ולו במעט קלה יותר מול "המתבגר" הקטן שלכן.

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

 

 

Reading next

איך תעודדו את הילד לשתף אתכן בחוויות היום שלו?
איך לחבב על הילד את הביקור אצל הרופא?

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.