הורות

לזרום או לתקן? כך תגיבו לשיבושי המילים (החמודים) של הילד

לזרום או לתקן? כך תגיבו לשיבושי המילים (החמודים) של הילד

מתלבטות אם לתקן את הילד או לאפשר לו להמשיך לשבש מילים? הכתבה הזאת היא בשבילכן

"אמא, אם את רוצה להגריש את הזבובים, קחי מקל הגרשה!", "אני משרוול את החולצה", "אני מתעלב" - אין דבר חמוד יותר מלשמוע את הילד משבש או ממציא מילים בכזה ביטחון וכמובן להבין למה הוא התכוון. אם לילד שלכן יש מילים יצירתיות משלו, אתן יכולות להיות גאות, שכן הדבר מעיד על התפתחות היכולות הדקדוקיות שלו ועל תהליכי רכישה ולמידה של המבנים השונים בשפה העברית. 

 

 

קלינאית התקשורת מיטל מנשרי מסבירה כי שימוש בשורש קיים, למשל ע.ל.ב, ונטיעתו בבניין התפעל, אותו הילד מכיר, מביאה ל"מתעלב", רק שלא תמיד כל הטיה כזו קיימת בשפה העברית. שילוב יצירתי שכזה יכול ללמד שהילד פיתח ידע מורפולוגי - הוא מכיר ומבין את השורשים והתבניות בשפה ומגלה רגישות למבנים השונים בשפה העברית.

אז איך כדאי להגיב להגייה היצירתית של המילים?

ישנן מי שמתחילות להשתמש בעצמן בשיבוש של הילד מתוך כוונה טובה ושעשוע, ויש מי שמתקנות את הילד תוך כדי המשפט. ההמלצה היא לא לשבש את המילים בעצמכן באופן קבוע, ולא לתקן את הילד ולדרוש ממנו לחזור אחריכן על צורת ההגייה התקינה. מה כן לעשות? חזרו אחרי המשפט של הילד והדגישו בדיבור שלכן את המילה שהוא שיבש בצורתה התקינה. 

רגע לפני שהילד יזנח את השיבושים שלו, אתן יכולות לתעד אותו בסרטון או על הכתב, כדי שיישאר לכן זיכרון נחמד ומשעשע מהמילים המקוריות שלו. 

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

 

 

Reading next

סידור החלל הביתי לפי השיטה המונטסורית
חמש טיפים למעבר דירה כשיש תינוק או פעוט בתמונה

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.