הורות

ללא מאבק: איך מלמדים את הילדים לסדר אחריהם

ללא מאבק: איך מלמדים את הילדים לסדר אחריהם

הבלאגן חוגג וקשה לכן להשתלט? כך תסגלו שגרת סדר לילדים כשמדובר בחפצים שלהם


למרות שזה נראה לכן שהדבר האחרון שהילד שלכן רוצה הוא לאסוף ולסדר, מסתבר שהוא מסוגל ואף שואף לכך. אינה פארי, מאמנת הורים ומנחת הרצאות וקורסים בשיטת החינוך המונטסורי, מסבירה כי לילדים יש נטייה טבעית לסדר וארגון, וכי מריה מונטסורי גילתה לאחר תצפית ומחקר כי היא אוניברסלית ומשותפת לכל הילדים בכל מקום בעולם. אז למה למעשה הילד שלכן לא מסדר אחריו הרבה פעמים ולא מחזיר למקום חפץ לאחר שסיים להשתמש בו? הרבה פעמים זה מתחיל בכן. האם הראתן לו איך להחזיר למקום? האם הנגשתן עבורו את המרחב? האם אתן זוכרות בעצמכן תמיד להחזיר למקום? אלו שאלות שאתן צריכות לשאול את עצמכן.


אחרי שיש לכן תשובות, זה הזמן להתחיל לפעול. אלו הדברים שכדאי לכן לעשות כדי לסגל אצל הילד שגרה של סדר ואיסוף:

 


הדגמה

לא מספיק שתראו לילד איך משתמשים במשחק או אביזר כלשהו, אלא חשוב שתדגימו איך מחזירים אותו למקום. זה אומר שאתן צריכות לשים לב לכך בין אם מדובר בספר, משחק, צלחת או סנדלים. הקפידו לעשות זאת בעצמכן לחפצים שלכן, כשהילד רואה, והראו לו תמיד כיצד להחזיר למקום את הדברים שלו.


הנגשת הסביבה

חשוב מאוד לבדוק שהסביבה מונגשת לילד בגובה העיניים שלו, בפרופורציות הנכונות, ושהוא יכול באופן עצמאי, ללא תלות, להחזיר את הדברים למקומם. לדוגמה, הציבו שרפרף כדי שהילד יגיע למדף או לכיור. כמו כן, אל תצפו מהילד להחזיר חפצים במשקלים כבדים. במילים אחרות - התאימו ציפיות לדרישות. 


מקומות קבועים

האם לכל דבר בבית יש מקום? הרבה פעמים אתן לא מגדירות מקום מסוים לכל חפץ ואז יש נטייה להתפזר. ברגע שיש מקום קבוע, קל יותר לדעת לאן להחזיר כל דבר.


זמן משחק

הפכו את האיסוף והסדר לזמן משחק. בסופו של דבר, ילדים הם ילדים ומשחק הוא דרך מצוינת להנחיל להם ערכים ולתקשר איתם. כשהילד סיים לשחק, למשל, בלגו, תוכלו לקלוע ביחד את החלקים לתוך הכלי שלהם או להחזיר את החלקים למקום תוך כדי האזנה לשיר וניסיון להספיק לאסוף מהר לפני שהשיר מסתיים. 


עקביות

אחד הערכים הכי חשובים בהורות הוא עקביות, ולכן מאוד חשוב שתקפידו על שני דברים: להחזיר תמיד משחקים למקום (לא יום כן, יום לא) ולהקפיד להגיד שקודם כל אוספים משחק שהילד סיים לשחק בו ואז פותחים משחק חדש.


לא לעשות עבור הילד את מה שהוא יכול לעשות בעצמו

אם אתן רוצות לאפשר לילד לסדר ולאסוף אחריו, אל תאספו במקומו. כך הוא לא ילמד לעשות זאת. אתן כן יכולות לעשות את זה ביחד איתו כחלק ממודלינג (הדגמה) ולזכות בשיתוף פעולה מצדו.

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

Reading next

המדריך לגמילה מחיתולים: כל שלבי התהליך שכדאי שתכירו
פחדים בגיל הרך: מדוע הם מתעוררים ואיך נכון להגיב להם?

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.