גמילה מחיתולים

המדריך לגמילה מחיתולים: כל שלבי התהליך שכדאי שתכירו

המדריך לגמילה מחיתולים: כל שלבי התהליך שכדאי שתכירו

איך להתחיל, מתי להתחיל, מה נכון להגיד ועל מה אפשר לוותר? כך תיפרדו בהצלחה מהחיתול

אמהות רבות תוהות האם הילד בשל לגמילה מחיתולים או שמא הוא צעיר מדי? מאחר וגמילה היא תהליך חינוכי לכל דבר ועניין, היא דורשת תנאי אחד - פניות שלכן ושל הילד לתהליך. ליאת עזריה-אהרונוביץ', פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית של הילד), העוסקת בליווי להורים בתהליכי שינה, גמילה מחיתולים והתנהגות מדגישה כי במידה ואתן והילד פנויים לתהליך, אל לכן להמתין לסימנים מצד הילד, כפי שלא הייתן ממתינות לסימנים מצידו עבור תהליכים חינוכיים אחרים. 


ניתן לגמול ילדים מחיתולים בכל גיל. עם זאת, בגיל שנה וחצי לערך תהליך הגמילה הופך להיות נוח יותר מבחינת המרווחים שהילד יכול להחזיק ומבחינת יכולתו לעצמאות בתהליך. אם החלטתן לצאת לדרך ולהיפרד מהחיתול - כך תעשו זאת נכון, שלב אחר שלב:


הכנה

מספר ימים לפני הגמילה הכינו את הילד לפרידה מהחיתול באופן קצר וברור: "מחר נגיד ביי ביי לחיתול, נלבש תחתונים ותעשה את כל הפיפי והקקי שלך בסיר". בנוסף, רצוי להקריא לו ספרים בנושא גמילה שיסייעו בהבנת תהליך השינוי שיעבור, בהגברת המוטיבציה לגמילה ובהפחתת החשש מהשינוי. מבחינת הכנת הבית, כדאי להתארגן עם שני סירים, ישבנון, מלאי תחתונים, חומרי ניקוי, גלגול שטיחים וכיסוי ספות. מומלץ גם לשתף את הילד בתהליך הקנייה וההכנה של הדברים.


יוצאים לדרך

עדיף להוריד חיתול בבת אחת למשך כל שעות הערות של הפעוט. הורדת החיתול לאורך כל שעות הערות מאפשרת תהליך למידה מהיר ויעיל וכן יוצרת פחות בעיות גמילה. בימים הראשונים, מומלץ להיות בבית, על מנת להקל על תהליך הלמידה ועל הניקוי.


המשך החתלה בשינה

גמילת לילה היא גמילה פיזיולוגית שלרוב מתרחשת מעצמה כמספר חודשים לאחר ביסוס השליטה ביום. קיימות שתי גישות לגבי גמילת לילה. הראשונה, מורידים את חיתול הלילה במקביל לתחילת הגמילה ומתמודדים עם החלפות סדינים מרובות. הגישה השנייה היא הגישה היבשה, במסגרתה ממשיכים לחתל את הילד בזמני השינה שלו, וממתינים עד לשלושה חיתולים יבשים ברצף ורק אז מפסיקים לחתלו בשינה. אין עדיפות לאחת השיטות מבחינת מהירות הגמילה על כן מומלץ לבחור בשיטה היבשה שהיא נוחה ונעימה יותר להורה ולילד. 


סיר או ישבנון?

מומלץ להתחיל עם סיר ורק בהמשך לעבור לישבנון. לסיר שני יתרונות בולטים: הראשון, ניידות, ניתן להזיזו ממקום למקום בבית ולסייע לילד שהתחיל לעשות את צרכיו "לתפוס" אותם בסיר. בנוסף, ייתכן שבתחילה תתקשו לזהות סימנים מקדימים ויהיה לכם מעט מאד זמן להושיב את הילד לפני שישחרר את צרכיו. הסיר זמין ומהיר יותר מריצה לשירותים. 


יתרון שני לסיר הינו גודלו. ילדים רבים חוששים משחרור הצרכים באסלה המאיימת. תחושת הנפילה והתנתקות הצרכים מהגוף עלולה להיות מפחידה עבור הילד ואף לעורר חשש כי הוא עלול לפול בעקבותיהם לאסלה. הסיר, מפאת גודלו, מאפשר לצרכים להישאר קרוב לגופו של הילד, החשש מההתנתקות של הצרכים פוחת והילד חש בטוח ונינוח בישיבה עליו. 


אמהות רבות מדלגות על שלב הסיר ועוברות ישר ללימוד של עשיית הצרכים באסלה, מתוך אמונה כי כך הן יחסכו את ה"גמילה מהסיר". עם זאת, רבים הם המקרים בהם דווקא לאחר גמילה שבוססה היטב בסיר הילד מתקדם בעצמו ומבקש לעבור לישבנון. 

 


פינויים יזומים

אתן הן אלו שאחראיות על תהליך הגמילה ועל ייצור ההצלחות עבור הילד. על כן, מומלץ לעקוב אחר הסימנים של הילד לפיפי ולקקי ולהושיבו על הסיר באופן יזום. בנוסף, עקבו אחר מרווחי הזמן שבין כל התפנות של הילד, וכך תוכלו לדייק את תזמון ההתיישבות בסיר. על מנת להקל עליכן ועל הילד, הציבו תמיד סיר אחד בקרבתו (בשעת האוכל במטבח, בשעת המשחק בסלון וכן הלאה). 


בנוסף, אם אתן מתקשות לעקוב אחר הסימנים של הילד, נהלו רישום של שעות ההתפנות והפספוסים ונסו להבין מתוך כך מהם הדפוסים שלו ומתי כדאי להושיבו. לרוב, עבור ילדים צעירים נתחיל בפינוי יזום בכל כ-20 דקות ועבור ילדים גדולים יותר (גילאי שנתיים וחצי-שלוש) ניתן להתחיל בפינויים יזומים בכל שעה. 


הגברת שתייה וסיבים תזונתיים

בימים הראשונים לגמילה תרצו כמה שיותר הזדמנויות להצלחה, ולכן עודדו את השתייה על מנת להגביר את תדירות מתן השתן של הילד. כך תוכלו לזרז את הלמידה שלו כיוון שיהיו לכן יותר הזדמנויות לתרגל התפנות בסיר לפיפי. כמו כן, ישנם ילדים המגלים מעט חשש משחרור הקקי בסיר בתחילת הגמילה, וכתוצאה מכך מתאפקים. הגברת הסיבים תקשה על הילד להתאפק ימים רבים ותתרום ליציאה בסיר, אשר תפיג את החשש במהרה. 


אל תפחדו מפספוסים

פספוסים הינם הכרחיים על מנת שתתרחש למידה. על מנת שהפעוט יתחיל לזהות את הסימנים המקדימים בגופו לפיפי וקקי, עוד לפני הפספוס, הוא חייב להתנסות בלפספס. יש ילדים שלאחר הפספוס מעט נבהלים (בכל זאת מדובר בתחושה גופנית חדשה) ואז הנטייה הטבעית היא לנחם את הילד: "לא נורא, לא קרה כלום". תגובה כזו מעבירה לילד שאין ממה להתרגש ומה שקרה כרגע יכול להמשיך לקרות, וזה כמובן לא המסר שהייתן רוצות להעביר. במקום זאת, נחמו את הילד במגע, והגיבו בצורה עניינית באופן הבא: "אוי! עשית פיפי בתחתונים. בפעם הבאה נצליח לתפוס את הפיפי בסיר".


חוגגים הצלחות

חשוב לחזק את הילד על עצם הישיבה על הסיר וכמובן גם על הצלחה של פיפי או קקי. ישנן אמהות הנוהגות להעניק "פיפי/קקי פרס", אך לא מומלץ לפעול כך, היות וזה מעביר את המוטיבציה להתפנות להיות חיצונית (על מנת לקבל פרס) במקום פנימית (על מנת להפסיק תחושת לחץ גופנית). במקום זאת, תוכלו לחזק את הילד באופן ספציפי ולשמוח יחד איתו על שהצליח ("כל הכבוד! עשית פיפי בסיר! איזה כיף עכשיו לא לוחץ בבטן").  


סבלנות

ילדים שונים זה מזה במשך תהליך הגמילה. יש ילדים הנגמלים תוך ימים בודדים ויש כאלה הדרוש להם זמן ארוך יותר של למידה. זה מאוד מפתה להתבונן ולהשוות את ילדכן לילדים אחרים, אך השוואה כזו לא מקדמת את הילד ולרב מכניסה תסכול וכעס מיותר לתהליך הלמידה. הובילו את הגמילה של ילדכן בסבלנות ונחישות ואפשרו לו את הזמן הדרוש לו להשלים את תהליך הלמידה. אם אתן חשות שתהליך הגמילה הסתבך, כדאי לשקול התייעצות עם איש מקצוע. לעיתים, הובלה נכונה ומקצועית יכולה לסייע לפתור תקיעויות בגמילה במהירות ויעילות.  

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

Reading next

אתגרים של הריון שני: איך להקל על "חוויות" השליש הראשון כשיש ילד בבית?
ללא מאבק: איך מלמדים את הילדים לסדר אחריהם

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.