אימהות

לאילו שינויים בהתנהגות הילד כדאי לצפות בתקופת ההסתגלות לגן חדש?

לאילו שינויים בהתנהגות הילד כדאי לצפות בתקופת ההסתגלות לגן חדש?

ויותר חשוב - כיצד תעזרו לו ולכן לצלוח את הקשיים, להתרומם וללמוד מהם?

כאשר ילד נכנס למסגרת חדשה הוא נדרש להסתגל אליה. המקום, הילדים האחרים, הצוות המטפל או פשוט לקום בבוקר לשגרה חדשה ולהיפרד מכן - כל אלה מרכיבים את תקופת ההסתגלות. חשוב לזכור שזהו תהליך אישי ולכל ילד יש את זמן ההבשלה שלו והקצב שלו הדרושים לו כדי לעכל את המציאות החדשה. במהלך התקופה הזאת אתן צפויות לחוות רגשות ותגובות שונות של הילד וחשוב שתגיעו אליה עם ראש פתוח ופניות רגשית על מנת שתוכלו לעזור לו לעבור את התקופה הזאת בקלות. אם יוקל לו - יוקל גם לכן. נגה הילה מותנה, מדריכת הורים ומשפחה, מנחת NLP ומטפלת הוליסטית בילדים, משתפת בכמה זוויות מעניינות וטיפים חשובים לצליחת תקופת ההסתגלות:

 צפו רגרסיות התנהגותיות

אחת התופעות שיש לצפות להן היא חזרה לתקופה קודמת שלפני השינוי הנוכחי. ייתכן מאוד שהתנהגויות שכבר הספקתן לשכוח יחזרו להיות נוכחות, כמו השתטחות על הרצפה, בכי מתמשך, התקפי זעם, פרצוף זועף, התבכיינות, קושי להירדם והתעוררויות בלילה, תחושה שהילד תלוי בכן קצת יותר מהרגיל, פספוסים במהלך היום והלילה (לילדים שנגמלו מחיתולים) ובקיצור - כל התנהגות שכבר חשבתן שהיא מאחוריכן עלולה לחזור ולהציב אתכן במקום מתסכל וחסר אונים. 

 

 

 

אז מה עושים?

קודם כל, זכרו שזה זמני. מדובר בתקופה שיכולה לטלטל הרבה ילדים. קושי במעברים ובשינויים הוא דבר שכיח. אם הילד שלכן ידוע ברגישותו ובקושי שלו להסתגל - עליכן לגלות בהתאמה יותר סבלנות והכלה על מנת לתת לו את המענה הרגשי העוטף, המחבק, המכיל והנוכח.

הידיעה שמדובר בתקופה זמנית, עד להתייצבות במצב החדש, ושיש מה לעשות על מנת "לקצר" במעט את משך התקופה, יכולות לרתום אתכן לתהליך ממוקד של תשומת לב על מנת לעזור לילד להתמודד בצורה מיטבית עם השינוי.

מתן לגיטימציה רגשית

ככל שתתנגדו להתנהגויות הלא נעימות של הילד שלכן ותלכו נגדו - כך תגרמו להן להתגבר ואף תשמרו אותן לזמן ארוך יותר. מדובר בתגמול שלילי מצדכן שעלול לחזק את אותה התנהגות שלא נוח לכן איתה. מהצד השני, מתן לגיטימציה רגשית שתאפשר לילד לדעת שזה בסדר להרגיש כך, תוכל לקצר את משך אותה התנהגות ואתן אף תרוויחו מכאן למידה ומיומנות חשובה לניהול מצבים עתידיים כאלה. 

הכלה והצבת גבולות - איך זה עובד יחד?

יחד עם כל ההתנהגויות הלא נעימות חשוב לשמור על גבולות. יש הבדל משמעותי בין מתן לגיטימציה רגשית לבין מתן לגיטימציה להתנהגות לא מקובלת. כאן צריך להציב את הגבול ולמצוא את הדרך המאוזנת (והיא קיימת!) בין הכלה רגשית לבין הצבת גבולות.

איך עושים זאת?

נקודת המוצא היא שמותר להרגיש הכל, אבל יש דרך נאותה להביע את הרגשות והדרך היא מה שאתן תקבעו שמקובל או לא מקובל עליכן.

איך מאפשרים לרגשות להיות בנוכחות?

מתמללים ומתווכחים אותם לילדים באמצעות שם הרגש של מה הוא חווה באמצעות שימוש בחושים: "אני רואה עליך שאתה מאוד כועס", "אני שומעת שאת עצבנית", "אני מרגישה עליך שאתה מבולבל". הילד יחווה שרואים אותו וזה יעזור לו להבין מה הוא מרגיש. הוא יחווה מכן אמפתיה ויוכל ללמוד כיצד להשתמש בה בהמשך במצבים חברתיים אחרים וכמובן לגלות חמלה כלפי עצמו כי אתן תתנו לו להרגיש את ההבנה והחמלה שלכן כלפיו. הוא יבין כי כל רגש הוא לגיטימי וזה המסר שתעבירו לו במהלך הבירור הרגשי.

מה לגבי ההתנהגות?

חשוב לתת לילד אלטרנטיבה להתנהגות הלא נעימה. ברור שלא זורקים את המשחק, אבל איך כן אפשר להביע את הכעס? האם אפשר להזעיף פנים? האם אפשר לצעוק? האם אפשר לקשקש על דף ולקרוע אותו? כל אחת תבחר מה הדרך שמקובלת עליה להגיב ותלמד את הילד שלה את הדרך לבטא כעס מבלי לפגוע באחר.

מאחורי כל התנהגות לא רצויה יש צורך שלא קיבל מענה

אם תתייחסו רק להתנהגות החיצונית לא תוכלו לתת מענה ממוקד לילד שלכן ובכך תשמרו את המצב ולא תשפרו אותו. חשוב להיות בהקשבה למה שנמצא "מתחת לפני השטח", לאותו צורך שלא קיבל מענה. לרוב הצורך הוא ההתייחסות לרגש שנמצא שם, לקושי, לכאב, לתסכול, לפחד, לבלבול. התיווך הרגשי יכול לעיתים לתת מענה ל-80% ההתנהגות כי הוא מייצר מקום בטוח לרגשות להיות בנוכחות ומייצר ביטחון לילד שמותר לו להרגיש הכל ושאמא שם עבורו לחבק ולעזור להתגבר.

לסיכום, התנהגויות לא רצויות עלולות להתעורר בשלב ההסתגלות לגן. המודעות שלכן למה שעלול לצוף ותפעול נכון שיש בו הקשבה לצורך, הימנעות מביקורת ומענה רגשי שמלווה בהכלה, תיווך ושיום רגשות, יאפשר לילד ולכן לעבור את תקופת ההסתגלות הרבה יותר בקלות ולסגל מיומנויות חשובות להתמודדות עם שינויים בהמשך.

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

 

Reading next

לא התכוונתי: איך ללמד את הילד לבקש סליחה?
כך תיצרו לעצמכן סביבה תומכת הנקה

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.