הגייה

ס' במקום ש' ועוד: מתי לטפל בשיבושי ההגייה של הילד?

ס' במקום ש' ועוד: מתי לטפל בשיבושי ההגייה של הילד?

מתי זה צריך להדאיג, אתכן מתי כדאי לגשת לאבחון והאם יש דרך להבין אותו בכל זאת?

כבר במהלך שנת החיים הראשונה, עוד לפני המילים הראשונות, אנחנו שומעים את התינוק מפיק צלילים שמסייעים לו לתקשר עם המבוגרים שסביבו. תחילה מפיק קולות רפלקסיביים ומפיק תנועות A או O ובהמשך נוספים צלילים אחרים. סביב גיל שנה צפויות להופיע המילים הראשונות ועם העלייה בגיל יתווספו עוד ועוד מילים לאוצר המילים.


שיבושי היגוי הם חלק מהתהליך ההתפתחותי של רכישת הדיבור. נוכל לשמוע שיבושים מסוג החלפת צליל אחד בצליל אחר - למשל, החלפת הצליל ט' במקום, או השמטה של הברות במילה - למשל, בוס במקום אוטובוס. סביב גיל 3 הילד צפוי להיות מובן לסביבתו (ולא רק להוריו) ב-80% מהזמן. רוב הצלילים כבר צפויים להירכש וגם יכולת השליטה בהפקה של מספר הברות במילה, ולא רק הברה אחת. 


מיטל מנשרי נפתלי, קלינאית תקשורת (MA) אבחון וטיפול פעוטות וילדים, מדגישה כי שיבושים נפוצים הם בהגיית הצלילים השורקים – ש',ס',ז',ו-צ'. למשל,החלפה של הצליל ש' בצליל ס' (נחס במקום נחש) או החלפה של הצליל צ' בצליל ס' (חולסה במקום חולצה). כאשר שומעים שיבושים כמו אלו מומלץ לגשת להערכה אצל קלינאית תקשורת ובהתאם להמלצתה לטיפול לא לפני גיל חמש וחצי-שש.


עדיין מוטרדות משיבושים בהגייה?

חשוב לדעת כי לכל צליל בשפה העברית יש טווח רכישה אחר, לכן, אם יש לכן ספק לגבי מובנות הדיבור של הילד שלכן מומלץ להתייעץ עם קלינאית תקשורת. אפשר גם לפנות לבדיקת רופא אא"ג על מנת לבדוק שאין גורם שמפריע לשמיעה, כמו למשל נוזלים באוזניים. מומלץ גם לבצע בדיקת שמיעה מלאה במכון שמיעה.  


מה תוכלו לעשות בינתיים בבית?

פרשו בהתאם לסיטואציה - אם לא הצלחתן להבין את דיבור הילד, נסו להבין על מה הוא מסתכל, על מה הוא מצביע או במה הוא משחק ותנו פרשנות שתואמת את ההקשר ואת הסיטואציה. 


תנו שתי אפשרויות לבחירה - אם הילד מצביע לכיוון המשחקים שלו ומפיק מילה לא ברורה, תוכלו להציע שני משחקים ולהציע – אתה רוצה אוטו או פאזל? כך תחזירו את השליטה לילד.

 

 

 

בקשו שיצביע - בקשו מהילד להראות לכן או להצביע על מה שהוא רוצה, בהנחה שהוא אמר משהו שקשור ב"כאן ועכשיו".


חזרו בקול רם אחרי הילד - נסו אתן לחזור אחרי המילה, כפי שהילד אמר, בקול רם. אולי זה יעזור לכן להבין.


ומה לא מומלץ לעשות? 

אל תנסו לתרגל עם הילד את ההפקה של הצליל המתאים או לבקש ממנו להפיק את המילה בצורה תקינה. אם אכן קיים שיבוש שלא תואם את גילו, קלינאי תקשורת יעריך ויבקש לתרגל בדרך ספציפית, כזו שתואמת את צרכיו של הילד כחלק מהתהליך. 

 

אפליקציית Jama הוקמה במטרה לתת מענה לאימהות לתינוקות בגילאי לידה ועד גיל שלוש, ולרכז עבורן תוכן, פעילויות, טיפים ממומחים וסרטונים שילוו אותן לאורך התקופה המאתגרת הזאת. כל התכנים באפליקציה "גדלים" יחד עם התינוק ומותאמים באופן מדויק לשלבי ההתפתחות שלו, כך שהאימהות מקבלות רק את מה שרלוונטי להן ומעניין אותן בכל רגע נתון.

אפליקציית Jama היא ה-מקום של האימהות בישראל לפגוש ולהכיר אימהות נוספות סביבן, וליצור חברויות חדשות ומרגשות במסע המרתק.

 Jama הצטרפי לקהילת האמהות הגדולה בישראל 

Reading next

מה החשיבות של קורס הכנה להנקה ומה לומדים בו?
כוכבי רוק: מה גורם לריור אצל ילדים ואיך ניתן לטפל בו?

Leave a comment

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.